Pamiętajmy o tym, że dobrze przygotowany motocykl to nie tylko znakomity wygląd naszych ukochanych maszyn, ale także bezpieczeństwo ich użytkowników oraz współużytkowników dróg.
Co zrobić, aby mieć pewność, że motocykl jest właściwie przygotowany do sezonu?
Jeżeli olej nie został wymieniony przed zimą podstawową kwestią jest jego wymiana. Coraz bardziej zaawansowane technologie silnikowe motocykli sprawiają, że dobór tego właściwego może mieć znaczny wpływ na dynamikę jazdy. O ile w przypadku samochodów skrzynia biegów i silnik korzystają z różnych typów oleju, to w motocyklach jeden jest odpowiedzialny za właściwą współpracę tych mechanizmów i dodatkowo pracuje jeszcze w mokrym sprzęgle. Oleje motocyklowe muszą być przystosowane do pracy w tych warunkach, aby zapewnić niezbędną ochronę i pozwolić na uzyskanie optymalnych osiągów. Ciekawą nowością jest formuła Trizone Technology™ opracowana przez Castrol. Jest to technologia produkcji, która już na etapie projektowym bierze pod uwagę wszystkie wymagania stawiane olejowi w tych trzech mechanizmach. Perfekcję udało się osiągnąć dzięki licznym testom i współpracy z inżynierami teamu San Carlo Honda Gressini. Technologia ta pozwala na uzyskanie oleju, który podczas pracy w silniku nie dozna stresu temperaturowego przy kontakcie z silnie rozgrzanymi elementami, zapewni doskonałe smarowanie oraz utrzyma silnik w czystości. Podczas pracy w skrzyni biegów będzie odporny na ścinanie i duże naciski występujące między zębami oraz w sprzęgle będzie utrzymywał idealny bilans pomiędzy uśpieniem, czasem reakcji i płynnym wchodzeniem w docisk w każdym zakresie temperatur i obciążeń. Uzyskanie tak różnych wymagań spełnionych w jednym oleju determinuje używanie olejów opracowanych specjalnie do motocykli.
Aby poprawnie dobrać olej powinniśmy przede wszystkim sugerować się wymaganiami producenta motocykla. Jeśli producent dopuszcza stosowanie zarówno olejów półsyntetycznych jak i syntetycznych to warto stosować oleje syntetyczne. Są one odporniejsze w ekstremalnych warunkach, smarują silnik zdecydowanie lepiej i pozostawiają w silniku mniej osadów.
Tą samą zasadę można stosować dobierając olej do silników dwusuwowych, także do coraz popularniejszych na naszym rynku skuterów. Stosując lepszy olej nie powinniśmy zmieniać proporcji. Jest ona ustalona przez producenta motocykla i trzeba ją ściśle przestrzegać. Wraz z rosnącą popularnością skuterów rynek płynów eksploatacyjnych i części dopasowuje się do warunków i można spotkać coraz więcej produktów przeznaczonych konkretnie do skuterów. Takim produktem jest specjalny olej do skuterów Castrol Act>Evo X-TRA Scooter 2T. Warto korzystać z dobrodziejstw takich produktów gdyż są one opracowane konkretnie do warunków pracy panujących w skuterach.
Kolejnym ważnym punktem są opony i układ hamulcowy. Opony powinny być dobierane pod kątem stylu i umiejętności jazdy, a właściwe ciśnienie powietrza zapewni optymalne prowadzenie. Należy też pamiętać, iż opony się starzeją. Stają się one coraz twardsze i niestety ich przyczepność maleje. Jeżeli płyn nie został wymieniony przed zimą koniecznie należy pamiętać o jego wymianie. Płyn jest higroskopijny, czyli pochłania z powietrza wodę. Zawartość jedynie 2% wody w płynie obniża jego temperaturę wrzenia o około 100ºC. Najwięcej wody przenika przez elastyczne przewody hamulcowe i przez zbiorniczek wyrównawczy. Nie należy sugerować się, iż jeśli płyn jest jasny to znaczy że jest dobry. W motocyklach terenowych i we wszystkich poruszających się po mokrym terenie płyn powinno się wymieniać co rok. W pozostałych maksymalnie co 2 lata.
Na bezpieczeństwo wpływa także kontrola elementów zawieszenia. Duże przeciążenia, występujące chociażby w motocyklach sportowych wymuszają na sprzęcie właściwą konserwację. Zawieszenie powinno być dopasowane do stylu jazdy, a technicznie zaawansowane oleje do amortyzatorów, zarówno te mineralne jak i syntetyczne muszą zapewniać optymalną siłę tłumienia i możliwie małe tarcie spoczynkowe.
Ostatnimi, ale wcale nie najmniej znaczącymi czynnościami, są kontrola naprężenia łańcucha oraz utrzymanie właściwej czystości motocykla. Zbyt mocno naprężony łańcuch może na skutek przeciążeń pęknąć, natomiast zbyt luźny spowoduje utrudnioną pracę skrzyni biegów i przedwczesne zużycie łańcucha i kół zębatych w skutek szarpnięć. Koniecznie trzeba pamiętać o okresowym smarowaniu łańcucha. Należy używać do tego specjalnych smarów np. w aerozolach. Bardzo dobrymi produktami są syntetyczne smary np. Castrol Chain Wax Aerosol które z reguły są odpowiednie do tradycyjnych łańcuchów jak i do tych z uszczelnieniami O-ring.